Hoe gebruik ik Facebook voor mijn kledingwinkel?

Geschreven door Emiel Kolk op 29 June 2017

Het afgelopen jaar heb ik behoorlijk wat kledingwinkels gevolgd op Facebook. Sommige als klanten van ons, sommige als potentiële klanten van ons. Er zijn kledingwinkels die ik écht fantastische resultaten heb zien behalen met Facebook, maar ik heb ook veel kledingwinkels troosteloos zien stuntelen. Een goede Facebook strategie voor kledingwinkels is voor velen nog een onbekend terrein, terwijl het in mijn ogen niet zo moeilijk is. Er zijn kledingwinkels die heel eenvoudig duizenden mensen per dag bereiken via Facebook, maar hoe pakken ze dat aan?

Benodigdheden voor Facebook succes

  • Een smartphone
  • Een uurtje tijd per week
  • Kleding uit het assortiment
  • Herkenbaar gezicht

Wees een adviseur, geen verkoper

Om klanten via Facebook naar je (web)winkel te krijgen, of ze aan te zetten tot kopen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk van je assortiment laat zien. Maar let op: probeer NIET de verkoper uit te hangen! Probeer de kledingadviseur te zijn. Ik zal je uitleggen wat het verschil is:

De uitstraling van een verkoper op Facebook:

❌ Gebruikt professionele foto’s (bijv. van het merk)
❌ Noemt prijzen en gebruikt een formele toon
❌ Fotografeert kleding zonder dat iemand het aantrekt
❌ Het ziet eruit als reclame
❌ Plaatst af en toe iets, en dan vaak alle foto’s tegelijk

Het gaat erom dat je als adviseur overkomt:

✅ Gebruik een herkenbaar gezicht (bijv. de eigenaar, een personeelslid of een representatieve vaste klant)
✅ Noem geen prijzen
✅ Geef stijltips
✅ Gebruik een informele toon
✅ Bouw een band op, zorg dat klanten zich verbonden voelen met jouw winkel

De meeste mensen hebben een hekel aan reclame. Zorg dus dat je niet als reclame overkomt. Voorzie klanten van advies. Leuke tips over mooie kledingcombinaties worden door veel mensen zeer gewaardeerd. Iedereen wil er toch graag goed uitzien!

Hoe vaak een bericht op Facebook plaatsen?

Ik adviseer om elke dag minimaal één foto op Facebook te plaatsen.

Zorg dat er een herkenbaar gezicht op de foto staat en het liefst ook een herkenbare omgeving, bijv. in of voor de kledingwinkel. Laat dus elke dag iemand in de winkel een kledingsetje aantrekken, maak een foto en plaats hem op Facebook.

Heb je daar niet elke dag gelegenheid voor? Neem dan op één moment in de week 7 foto’s en plan deze in op Facebook, zodat er elke dag automatisch een foto op Facebook wordt geplaatst. (Bekijk hier hoe je dat doet)

Ondersteunende tekst

Probeer bij elke foto een korte ondersteunende tekst te schrijven. Enkele handvaten voor een goede tekst:

  • Geef je eigen mening (bijv. ik ben enthousiast over dit super leuke shirtje)
  • Geef advies (bijv. dit shirtje is extra leuk op een zwarte of grijze broek)
  • Vraag wat ze ervan vinden (bijv. wat vinden jullie van deze nieuwe winterjas?)
  • Extra info (bijv. openingstijden, wanneer binnen gekregen of een aankondiging voor iets leuks)
  • Begroet je volgers (bijv. fijne dag vandaag)
  • Straal enthousiasme en positiviteit uit
  • Gebruik smileys (indien het aansluit bij je doelgroep)
  • Creëer schaarste (bijv. deze week nieuwe broeken binnen gekregen, ze gaan hard, kom snel langs)
  • Nodig ze uit om via Facebook Messenger vragen te stellen (bijv. benieuwd of we jouw maat nog hebben? Vraag het even via de chat)
  • Speel in op actualiteiten (bijv. temperatuur)

Luister naar je doelgroep. Zorg dat je in gesprek blijft met je klanten. Ga het gesprek aan over hun wensen. Breng ze in de winkel op de hoogte dat je elke dag een kledingtip op Facebook plaatst.

“Geef online een beleving van de winkel en in de winkel een beleving van online,
dit zorgt voor de juiste wisselwerking”

Bereik enorm veel mensen

Er heerst een groot misverstand over likes: de waarde van je pagina likes is veel minder groot dan de waarde van de likes op je berichten. Wanneer je bijv. 50 likes per bericht krijgt, bereik je al gauw duizenden mensen per bericht! Maar met veel likes op je pagina en tóch weinig likes op je berichten, bereik je dat bij lange na niet.

Het is ontzettend waardevol om veel likes op je berichten te krijgen. Veel waardevoller dan de likes op je pagina!

Zorg dus dat klanten je berichten gaan liken. Zo verspreidt het bericht zich vanzelf in het netwerk van je klanten. Likende klanten zijn ideaal: ze blijven op de hoogte van je assortiment en laten ondertussen aan hun netwerk zien dat ze graag bij jou kopen.

Een geweldig voorbeeld van een winkel die dit fantastisch doet met hun klanten is: Leuk Fashion.

Hou vol

Dit waren enkele tips over hoe je eenvoudig aan een goede Facebook strategie kan beginnen. Wees geduldig, een brand opbouwen heeft tijd nodig. Maar het is wel hoog tijd om te beginnen met het neerzetten van een goed fundament voor de komende jaren!

Succes! You can do it!